Klubtræning

Vi træner fra april til oktober, første gang lørdag d. 1. april. Vi træner alle uger tirsdag og lørdag med holdkaptajn, torsdag uden holdkaptajn. Der trænes ikke med planlagte holdkaptajner i hele juli måned.

Udgangspunkt og slutsted er klubhuset med mindre andet er skrevet i kalender. Klubhusets adresse er: Parkvej 43, 4200 Slagelse. 

Der vil hovedsaligt blive kørt i vores nærliggende skove på hverdage, og lørdage bliver der ofte kørt længere ture i oplandet primært på landevej.

Det er dog som altid tilladt at køre alt det, man vil i skoven, når man har betalt sit kontingent.

For information om ungdomsholdene henvises til fanen ”Ungdom” på hjemmesiden.

For hold 1 til hold 4 gælder følgende træningstider:

På hverdage (tirsdag, torsdag) køres inden for tidsrummet mellem kl. 17.00-20.00 og lørdage mellem kl. 09.00-12.00. Der trænes ofte 1,5 til 2 timer på hverdage og 1,5 til 3 timer på lørdage.

For hold 5 gælder følgende træningstider:

Der trænes tirsdage inden for tidsrummet kl. 17.00-20.00 og enkelte lørdage, disse dage kan ses i kalenderen. Der trænes 1,5 time både tirsdage og lørdage.

Mødetiderne for holdene 1 -5 skifter efter årstiden, så det er en god idé at se i kalenderen for præcis mødetid.

Holdinddeling

Ungdom

Målgruppe: 8 – 16 år.
Formål: At skabe interesse for MTB og gøre sporten til deres foretrukne idrætsgren.
Træning: Der køres x antal hold med en 1 – 2 faste trænere. Grundlæggende træning og teknik med plads til konkurrence og hygge. Rytterne motiveres til gerne at deltage i løb.
Et hold med plads til alle.
Der vil med jævne mellemrum deltage ryttere fra hold 1 til tirdagstræningen.

Hold 1

Målgruppe: U17 / U19 samt seniorer som deltager i licensløb.
Formål: At udvikle MTB talenter i U17 og U19 klasserne samt fastholde rytterne ved overgangen til seniorniveau. Deltagelse i licensløb under DCU.
Træning: Der er tilknyttet 1 – 2 trænere fra holdet. Der udarbejdes sæsonplaner for træning og løb. Træningsplan udfærdiges og fremsendes for den enkelte træning. Forventning om selvtræning og vintertræning er en selvfølge.
Talentfulde U15 ryttere kan deltage efter aftale med Ungdomstrænerne.

Hold 2

Målgruppe: Erfarne og ambitiøse motionister, der typisk træner 2 – 3 gange om ugen og som ofte deltager i motionsløb.
De hurtigste på hold 2 vil typisk køre lige op med de bagerste på hold 1.
Træning: Træningen er struktureret, fokuseret og effektiv. En erfaren rytter er holdkaptajn for holdet til hver træning. Det er vigtigt at støtte op omkring holdkaptajnen og komme med konstruktiv kritik.

Hold 3

Målgruppe: Den erfarne motionist, hvor selve træningen er hovedformålet, men hvor det sociale skinner igennem. Rytterne på holdet deltager jævnligt i forskellige motionsløb.
De hurtigste på hold 3 vil typisk køre lige op med de bagerste på hold 2.
Træning: Turkørsel og forskellige træningsmoduler. For den seriøse motionist som ønsker at motionerer i et godt tempo og på længere distancer. En erfaren rytter er holdkaptajn for holdet.

Hold 4

Målgruppe: Let øvede/øvede som gerne vil køre i et mere moderat tempo, og som lejlighedsvis kører motionsløb.
Træning: Primært hyggelig træning i et afvekslende terræn og med fokus på tekniktræning samt vejledning i hvordan man udvikler sin cykelteknik. En erfaren rytter er holdkaptajn for holdet.

Hold 5

Målgruppe: Begyndere der ikke før eller kun i nogen grad har kørt MTB.
Træning: For nye medlemmer som ønsker at lære de basale teknikker det kræver for at køre sikkert på stier og spor i skoven. Grundlæggende tekniktræning og indstilling af cykel. Der køres i et roligt tempo og på korte distancer, så alle kan være med. En erfaren rytter er holdkaptajn for holdet.

Det forventes af den enkelte rytter

  • Respekt for den planlagte træning.
  • Man forlader ikke den planlagte træning, medmindre man udtrykkeligt orienterer herom.
  • Der medbringes ekstra slange, pumpe, hjelm og forplejning.
  • Der udvises god klubånd og der udvises hensyn til skovens øvrige brugere.
  • Der ventes på svagere ryttere og ingen lades tilbage.

Holdkaptajn rollen indeholder

  • Har gjort sig tanker om træningsindhold til den pågældende dag.
  • Kan sælge/formidle indholdet af træningen ved samling før holdinddeling.
  • Holde træningen indenfor den anførte tidsramme for træningen – Udvise autoritet og stå ved det planlagte.
  • Bevare overblik – antal på holdet, sørge for bagtrop, opsamling m.m.
  • Vurdere på svagere ryttere og medbringe førstehjælpskasse, nød-energigel m.m.
  • Have elementært kendskab til skoven.
  • Have grundlæggende færdigheder vedrørende MTB og at kunne videreformidle dem.
  • Kende klubbens kodeks for færden i skoven i grupper.

Krav til dit udstyr

  • Mountain bike. Almindelige cykler kan ikke holde til kørsel i skoven.
  • Der skal køres med hjelm. Ingen hjelm = ingen træning.
  • Husk også en ekstra slange, en lille pumpe og vand i en drikkedunk.
  • Godt træningstøj som passer til vejret. Gerne en ekstra vest eller regnjakke.